21/1 -2013 Måndag

Monday, January 21st, 2013 by potnus

Jag(Pontus) och Magnus bildade ett arbetspar och hade en idé om att göra ett spel utan grafik med viss inriktning på personer med nedsatt syn.
Vi letade därför efter någon programmerare att jobba med princip hela dagen och började komma in på att vi ville göra en egen ljudmotor för binauralt ljud i spel.
Vi ville skapa detta då vi inte visste någon motor som kan hantera binauralt ljud.
Eftersom vi inte hittade några programmerare eller några andra att jobba med heller för den delen då många redan skapat grupper och bestämt vad de vill göra för projekt så valde vi att kontakta program-ansvariga på Campus Karlskrona för att se om det finns elever där som skulle kunna tänkta sig att bygga ljudmotorn ihop med oss.

Efter lite googlande om varför det inte finns några vidare ljudmotorer för binauralt ljud så hittade vi faktiskt en motor som skulle kunna göra det vi vill, Rapture 3D
http://www.blueripplesound.com/
Den bygger på teknik som creative köpt upp tidigare under 90-talet som sedan dess legat på hyllan, antagligen föra att de ville promotea sina 5.1 system istället för binauralt ljud med hörlurar.

Det finns idag ett litet antal spel som använder sig av Rapture 3D och vi kände att detta då kan vara något att testa istället för att bygga en egen motor, delvis för att den kan göra det vi vill och delvis för att vi nog inte kommer få tag på personer med rätt kompetens eller intresse för att hjälpa oss bygga motorn.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: