31/1 Torsdag

Friday, February 1st, 2013 by Magnus


Vi kände att vi var tvugna att börja undersöka tekniken vi kommer att använda för att konstruera vår ljudmotor.
Vi har valt att använda oss av max/msp som ljudmjukvara och låta ett annat program, Unreal Development Kit, skicka den viktiga informationen till max via nätverkskommunikation.
För att göra detta använder vi oss av en modifikation till udk so heter UDKOSC som är skriven av Robert Hamiltom på CCRMA, stanford university. Detta tillägg till UDK skickar så kallad OSC  (Open sound controller) data till vår maxpatch. Den vesäntliga datan i vårt fall är spelarens position och riktning, samt ljudkällornas position. för att skicka osc datan används specialskrivna Unreal Klasser, som ärver funktionalitet från standard Unreal Klasser, och utökar funktionaliteten att fungera med OSC tillägget.
Vi spenderade stor del av dagen att få detta tillägget att fungera, men lyckades trots detta inte installera tillägget till en installation av udk.
Vi lyckades däremot prova tekniken med en färdig demo av tillägget som fanns på UDKOSC’s wiki. Vi kopplade ihop variabler som spelarens position med variabler i max/msp och lyckades på detta sätt styra ljudet från udk.

UDKOSC-test

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: